Elektroauto pārdošanas apjomi palielinās, tirgus pastāvīgi aug, taču joprojām nav izrāviena, kas ļautu tiem pārdošanas apjoma ziņā pārspēt iekšdedzes transportu. Kad beidzot elektriskā piedziņa kļūs populārāka par klasiskajiem dzinējiem?
Izaugsme ir stabila, bet kaut kā trūkst
2010. gadā Eiropā bija reģistrētas tikai 600 elektrificētas automašīnas, bet 2021. gadā – 1,74 miljoni. Tas veidoja 18% no visiem pārdotajiem jaunajiem auto. Savukārt 2022. gadā pilnībā elektrisko un no tīkla uzlādējamo hibrīdu tirgus daļa pieauga līdz 22 procentiem. Tīri elektroauto bez iekšdedzes dzinēja veidoja 12,2 procentus visu jauno modeļu.
Arī Latvijā, iegādājoties braucamo, seko Eiropas tendencēm – gandrīz katru mēnesi tiek sasniegti aizvien jauni elektroauto reģistrācijas rekordi. 2023. gada 1. janvārī Latvijā uzskaitē bija 3941 šāda automašīna, toties 1. oktobrī to skaits jau bija ievērojami audzis – 5938.
Tirgus izaugsme ir ievērojama un stabila, arī jaunu modeļu klāsts kļūst arvien plašāks, un tomēr – kopējie skaitļi nav tik lieli, lai to varētu dēvēt par elektroauto uzplaukumu. Pilnībā elektrisko modeļu tirgus daļa Vecajā kontinentā tikai nesen pārsniedza 10%, un to daudzums otrreizējā tirgū ir visai nenozīmīgs, jo jaunie modeļi vēl nav paspējuši novecot.
Mums ir vajadzīgi lēti elektroauto
Kad autobūvē gaidīt izrāvienu, kas iekšdedzes modeļus padarīs par nišas produktiem, liekot tiem izskatīties oldskūlīgiem? Kā apgalvo elektromobiļu speciālists un Eleport Latvija vadītājs Kārlis Mendziņš – tas notiks tad, kad tirgū ienāks elektriskās pilnpiedziņas auto par gana zemu cenu.
“Eiropā visi gaida elektromobiļus, ko var atļauties ļoti daudzi cilvēki. Un beidzot arī pirmās tādas ir parādījušās: Citroën ir laidis klajā ļoti pieejamu elektrisko C3. Savukārt Volkswagen ir prezentējis ID.2 – Polo izmēra modeli, kura cenai vajadzētu būt ap 25 tūkstošiem eiro,” stāsta Kārlis.
Arī Kia salīdzinoši nesen prezentēja savu konceptu, kas ir tuvs sērijveida modelim. Piedāvājumā tas varētu parādīties jau šogad. Paredzams, ka arī mazais elektriskais pilsētas krosovers EV3 maksās aptuveni 25 tūkstošus eiro. Soļus pieejama elektroauto virzienā spēris arī premium klases ražotājs Volvo, demonstrējot krosoveru ar cenu līdz 40 tūkstošiem eiro.
SUV popularitātei ir pamats
SUV klase līdz šim kalpojusi par labu platformu elektriskajām automašīnām. Lai attaisnotu izmaksas, dārgā un ne visiem pieejamā elektriskā piedziņa bija jāievieto greznākā modelī. Taču, jo vairāk tiks attīstītas tehnoloģijas, jo izdevīgākus piedāvājumus redzēsim arī kompaktklasē.
“Visi zīmoli uzmanību šobrīd vērš uz vispopulārāko un potenciāli vispelnošāko segmentu. Pašlaik liela daļa elektroauto ir mazāki vai lielāki, bet SUV tipa, taču pakāpeniski parādās arī citi virsbūves tipi, piemēram, sedani un universāļi. Jā, arī pēc tiem ir pieprasījums, tomēr šī vairāk ir tirgus niša. Ir skaidrs, ka kompānijas tiecas uz masveida ražošanu, lai pārdotu vairāk. Tāpēc, lai līdz cilvēkiem nonāktu salīdzinoši lētas automašīnas, rūpniekiem nākas pievērsties arī kompakto hečbeku segmentam,” skaidro Kārlis.
Pēc viņa domām, neraugoties uz vidējo un lielo SUV popularitāti, Eiropas tirgū dominē kompaktie un cenas ziņā pieejamie auto. Tāpēc, lai pēc iespējas vairāk cilvēku pārietu uz elektrotransportu, ir nepieciešami tieši šīs kategorijas modeļi. Tas ir panākams, uzlabojot akumulatorus, efektīvāk izmantojot elektroauto platformas un attīstot ražošanas tehnoloģijas.
Pieejami un kvalitatīvi
Vācijas uzņēmums Volkswagen ir laidis klajā iepriekš minēto Polo izmēra elektroauto ID.2, kura cena nepārsniedz 25 tūkstošus eiro un kurš ar pilnu uzlādi var nobraukt 450 km. Tomēr, kā ziņo “Auto Express”, modelis būs aprīkots ar diviem dažādas kapacitātes akumulatoriem – 38 un 56 kWh. Modelis ar mazāko, visticamāk, būs lētāks, savukārt vairāk spējīgais hečbeks ar lielāko variantu maksās ievērojami dārgāk. Paredzams, ka šo modeli varēs iegādāties 2025. gadā.
Taču jau 2024. gadā korejiešu Kia vāciešiem plāno sarūpēt vēl vienu konkurentu. WhatCar žurnālisti, kas bija klāt EV3 koncepta atklāšanā, apgalvo, ka arī tā cena būs aptuveni 25 tūkstoši eiro. Tomēr tiek prognozēts, ka Kia akumulators būs ietilpīgāks nekā Volkswagen. Iespējams, tiks izmantoti esošo modeļu 58 un 77 kWh akumulatori. Precīzi skaitļi vēl nav atklāti, taču reālā sniedzamība šādā gadījumā varētu būt aptuveni 500 km.
EV3 tiks būvēts uz E-GMP platformas, un paredzams, ka tā garums būs aptuveni 4,4 metri, līdzīgi kā Kia Niro un Volkswagen Tiguan. Kia jau tuvākajā laikā ir apņēmies gūt ievērojamus panākumus, ar augsti novērtēto E-GMP platformu pārejot uz jauno piedziņas tehnoloģiju. Korejieši līdz ar EV3 gatavojas laist klajā vairākus elektroauto, tostarp EV4 un EV5. Tie papildinās šobrīd pārdošanā esošos EV6 un EV9.